Bestyrelsesarbejdet i mindre og mellemstore virksomheder
Kursus for advokater og andre med interesse for emnet
Program
Blandt emner, der kan forventes berørt, er:
- Virksomhedstypens betydning for bestyrelsesarbejdet. Hvilke forskelle er der på bestyrelsesarbejdet i en forening, en offentlig institution og/eller en kommunalbestyrelse, et privat aktieselskab, et andelsselskab? – Har aktionærerne andre roller i forhold til selskabet end at være aktionær?
- Lovgrundlag og selskabsdokumenter: overordnet gennemgang af lovregler, vedtægter, forretningsordenen for bestyrelsen, partneraftalen og eventuelle andre dokumenter samt dagsorden, referater, politikker etc.
- Hvorledes bør man vægte bestyrelsesarbejdet? Hvor megen tid må gå med økonomisk rapportering, personale/partnerforhold, politikker og andre ”administrative forhold” – i forhold til ”driftsrelevante emner” og holdt op imod emner om forretningsudvikling og strategier?
- Det praktiske bestyrelsesarbejde:
- Introduktion - hvad bør man læse før første bestyrelsesmøde?
- Bestyrelsens arbejdsform – situationsbestemt
- Arbejdsgang og materiale
- Eventuelt arbejde mellem bestyrelsesmøderne
- Hvilke beslutninger træffer bestyrelsen og hvilke træffes af direktionen?
- Hvordan "opfører" man sig i bestyrelseslokalet - og udenfor (tavshedspligt mv.)?
- Bestyrelsesformandens særlige rolle.
- Hvordan "kommunikerer" man - kommandoveje mv. Konstruktive forslag/bemærkninger ctr. "kritik"
- Særlige problematikker for medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer - forholdet til direktionen og forholdet til kollegerne
- Økonomisk rapportering:
- Introduktion til læsning af et regnskab - resultatopgørelse, balance, likviditet, afskrivninger, skat, noter mv.
- Årsregnskaber, herunder revisionsprotokoller
- Perioderegnskaber
- Budgetter
- Nøgletal
- Risici
- Investeringsoplæg og særlige projekter
- Ansvar og risiko - Bestyrelsesansvarsforsikring
Underviser
5. april 2017 | |
kl. 9.00-16.00 | |
Hotel Opus, , 0 | |
7 lektioner |
Kr. 2450,- excl. moms.
For dem, der gerne vil i gang, og dem, der er let øvede, men gerne vil have mere bestyrelsesarbejde. Primært rettet imod bestyrelsesarbejdet i mindre og mellemstore virksomheder og med et stort praktisk islæt.
Hvordan søger jeg?
Du kan søge med et stikord efter et emne eller en underviser ved at klikke på søgeikonet øverst til højre på denne eller en anden side.
Hvordan tilmelder jeg mig?
Klik på en kursustitel for at se programmet.
Du tilmelder dig derefter ved at klikke på Tilføj til indkøbskurv og vælge Tilmeld dig disse kurser, når du har valgt det eller de kurser, du vil deltage i. Herefter modtager du straks pr. e-mail en kursusbekræftelse og en faktura.
Du kan samtidig tilmelde en eller flere kolleger til samme kurser.
HVORDAN HENTER JEG KURSUSMATERIALET?
- Klik på KURSIST-LOGIN på www.kursusunivers.dk's forside.
- Udfyld herefter dit brugernavn, som er din mailadresse, og dit password.
- Du lander nu på din profilside, hvor du klikker på det relevante kursus.
- På kursussiden klikker du på den seneste (eller eneste) version af kursusmaterialet.
- Herefter fremkommer de forskellige muligheder for at tilgå materialet,
Du kan typisk downloade kursusmaterialet senest 1 uge før kursusdagen.
Du kan vælge at printe kursusmaterialet eller at benytte det digitalt på din egen pc på kurset. Vælger du sidstnævnte mulighed, kan du fx åbne materialet to gange, dvs. i to vinduer. Herefter kan du i det ene vindue følge underviserens PowerPoint og i det andet fx en lovtekst eller en dom.
Send en e-mail til mail@kursusunivers.dk, hvis du er i tvivl om noget eller har glemt dit password.
Kosthensyn
Har du allergi, eller er der andre forhold, der gør, at du skal undgå visse madvarer mv., så skriv i god tid til os på mail@kursusunivers.dk. Så vil vores kursussteder gøre deres bedste for at imødekomme dit behov.