Persondata - en praktisk guide fra A-Z
Kursus for advokater, advokatfuldmægtige, advokatsekretærer og andre med interesse for emnet
Program
Hvad kan jeg lære?
Kurset vil give dig et grundlæggende indblik i den digitale persondata-verdens betydning for din dagligdag på kontoret, herunder:
- Hvad er persondata i det hele taget?
- Billeder:
- Må man have billeder af advokatkontorets ansatte på virksomhedens hjemmeside uden deres samtykke?
- Må man lægge billeder på Facebook af andre?
- Introduktion af de nye begreber:
- "Privacy by Design": Dit EDB og hele din virksomhed skal designes til at beskytte persondata!
- "Privacy by default": Dit EDB og hele din virksomhed skal have som udgangspunkt, at persondata beskyttes - og ikke som nu hvor udgangspunktet de fleste steder er, at persondata ikke beskyttes.
- Den daglige sagsbehandling: Hvad må man og hvad må man ikke?
- Oprettelse af sagen.
- Oprettelse af databehandleraftaler med klient?
- Begrænsninger i elektronisk kommunikation med parterne?
- Brug af den nye sagsportal (retssager) anno 2018, herunder begrænsning af medarbejderes adgang (proportionalitetsprincippet).
- E-mails – hvad må man?
- Er der krav om samtykke, før man mailer med nogen som helst?
- Sikkerhed, når man e-mailer: Hvordan sikrer man sig nok mod, at uvedkommende kan læse indholdet?
- Cloud computing (at lægge persondata op i en sky, såsom Google Drive og Dropbox):
- Den registreredes rettigheder:
- Indsigtsret (i, hvad der er registreret, hvorfor, til hvilket formål osv.).
- Indsigelsesret (korrektion af forkerte oplysninger).
- Sondringen mellem følsomme og ikke-følsomme oplysninger.
- Facebook:
- Må man skrive til fx klienter, skyldnere, modparter osv.?
- Må man tjekke folks profiler, fx skyldnere, potentielle kommende ansatte mv.?
- Er der i givet fald krav om, at man orienterer disse om, hvad mam fandt – og hvornår?
- Retten til at blive glemt.
- Krav om ansættelse af en DPO (Data Protection Officer) i visse firmaer/ myndigheder.
- Nyt krav om udarbejdelse af risikovurderinger
Underviser
11. november 2020 | |
kl. 9.00-16.00 | |
Hotel Opus, , 0 | |
7 lektioner |
Kr. 2650,- excl. moms.
Hvordan søger jeg?
Du kan søge med et stikord efter et emne eller en underviser ved at klikke på søgeikonet øverst til højre på denne eller en anden side.
Hvordan tilmelder jeg mig?
Klik på en kursustitel for at se programmet.
Du tilmelder dig derefter ved at klikke på Tilføj til indkøbskurv og vælge Tilmeld dig disse kurser, når du har valgt det eller de kurser, du vil deltage i. Herefter modtager du straks pr. e-mail en kursusbekræftelse og en faktura.
Du kan samtidig tilmelde en eller flere kolleger til samme kurser.
HVORDAN HENTER JEG KURSUSMATERIALET?
- Klik på KURSIST-LOGIN på www.kursusunivers.dk's forside.
- Udfyld herefter dit brugernavn, som er din mailadresse, og dit password.
- Du lander nu på din profilside, hvor du klikker på det relevante kursus.
- På kursussiden klikker du på den seneste (eller eneste) version af kursusmaterialet.
- Herefter fremkommer de forskellige muligheder for at tilgå materialet,
Du kan typisk downloade kursusmaterialet senest 1 uge før kursusdagen.
Du kan vælge at printe kursusmaterialet eller at benytte det digitalt på din egen pc på kurset. Vælger du sidstnævnte mulighed, kan du fx åbne materialet to gange, dvs. i to vinduer. Herefter kan du i det ene vindue følge underviserens PowerPoint og i det andet fx en lovtekst eller en dom.
Send en e-mail til mail@kursusunivers.dk, hvis du er i tvivl om noget eller har glemt dit password.
Kosthensyn
Har du allergi, eller er der andre forhold, der gør, at du skal undgå visse madvarer mv., så skriv i god tid til os på mail@kursusunivers.dk. Så vil vores kursussteder gøre deres bedste for at imødekomme dit behov.